خانه / سرگرمی و تفریحی / ۱۴ مهمترین خواص جگر برای سلامتی + مضرات جگر

۱۴ مهمترین خواص جگر برای سلامتی + مضرات جگر

ما در سایت بازده معمولا درباره سلامتی و خواص خوراکی ها صحبت می‌کنیم و‌ بحث امروز ما در مورد خواص جگر برای سلامتی است. می‌دانیم خوراکی‌هایی که دارای مواد مغذی بسیار (ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر عناصر) هستند اهمیت بسیاری برای سلامتی دارند و تمرکز این مواد مغذی در میوه ها و سبزیجات بیشتر است. اگرچه این مسئله صحت دارد اما مواد مغذی در گوشت و مواد فرعی گوشتی (مانند جگر  دل و روده) نیز وجود دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۴ مهمترین خواص جگر برای سلامتی را بدانید.

خواص جگر

برخی افراد تمایلی به مصرف مواد فرعی گوشتی به ویژه جگر ندارند. آن‌ها بر این باور هستند که جگر، محل تجمع سموم است. درست است که یکی از نقش‌های جگر، خنثی کردن سمومی مانند داروها و مواد شیمیایی است اما جگر، سموم را ذخیره نمی‌کند. از سوی دیگر، جگر، محل ذخیره بسیاری از مواد مغذی مهم ( مانند ویتامین‌های A، D، E، K، B12، اسید فولیک و مواد معدنی مانند مس و آهن) مورد نیاز بدن نیز هست.

جگر ، حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن است. بسیاری از پزشکان نیز مصرف جگر – بر اساس نیاز بدن- را توصیه می‌کنند.

مواد مغذی موجود در جگر

جگر دارای میزان زیادی پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یک تکه ۶۸ گرمی جگر حاوی ۶٪ ارزش روزانه چربی‌های اشباع، ۲٪ سدیم و ۱٪ کربوهیدرات است. یک قسمت جگر ، حدود ۱۳۰ کالری دارد.

مطلب مرتبط: خواص گوشت بز: ۲۸ مهمترین فواید گوشت بز برای سلامتی

یک تکه جگر ، ۴۰٪ پروتئین مورد نیاز بدن برای ساخت و ترمیم سلول، تبدیل غذا به انرژی، ساخت برخی آنزیم‌ها، هورمون‌ها و پادتن‌ها و همچنین تولید شیر مادر را در خود دارد. زمانی که بدن با کمبود پروتئین مواجه باشد، به اسیدهای آمینه آسیب وارد می‌کند. ۲۱ اسید آمینه مورد نیاز بدن وجود دارد که جگر ۴ نوع از آن‌ها را تامین می‌کند.

به علاوه، جگر ۲٪ ویتامین دارد که در تولید مواد ژنتیکی و سلول‌های قرمز خون و همچنین در سلامت عصبی، نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده آن، ویتامین A است که نقش مهمی در اندام‌های حیاتی، سیستم ایمنی، بینایی و تولید مثل دارد و همچنین در ارتباط، رشد و تفکیک سلولی نیز فعالیت دارد. ماده دیگر، ریبوفلاوین است که به متابولیسم غذا کمک کرده و سلامت پوست را نیز حفظ می‌کند.

ماده دیگر موجود در گوشت قرمز ، زینک است و زینک در فرآیند متابولیسم سلولی، سیستم ایمنی، تولید DNA، درمان زخم‌ها و تقسیم سلولی کاربرد دارد. آهن به انتقال اکسیژن از ریه‌ها به بدن و همچنین به رشد و تقسیم سلولی کمک می‌کند. ماده دیگر موجود در جگر ، سلنیوم است که در مبارزه با آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد به بدن کمک می‌کند. عملکرد سلنیوم و پروتئین می‌تواند آنتی اکسیدان‌های قوی به نام سلنوپروتئین بسازد. سلنوپروتئین‌ها می‌توانند به جلوگیری از سرطان و بیماری قلبی کمک کنند. سلنیوم همچنین در عملکرد سیستم ایمنی و غده تیروئید نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

مواد مغذی موجود در جگر

فهرست مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم جگر را در این‌جا آورده‌ایم:

انرژی ۱۳۶ کیلوکالری
پروتئین ۱۹.۷ گرم
چربی ۳.۲ گرم
کربوهیدرات ۶ گرم
کلسیم ۱۱.۰ میلی‌گرم
فسفر ۴۷۶ میلی‌گرم
منیزیم ۱۸ میلی‌گرم
پتاسیم ۳۸۰ میلی‌گرم
آهن ۸.۸ میلی‌گرم
زینک ۱۲ میلی‌گرم
ویتامین A ۵۳۴۰۰ واحد بین‌لمللی
ویتامین C ۲۷ میلی‌گرم
ویتامین D ۱۹ واحد بین‌المللی
ویتامین E ۰.۶۳ میلی‌گرم
تیامین ۰.۲۶ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۴.۱۹ میلی‌گرم
نیاسین ۱۶.۵ میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک ۸.۸ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۰.۷۳ میلی‌گرم
اسید فولیک ۱۴۵ میکروگرم
بیوتین ۹۶ میکروگرم
ویتامین B12 ۱۱۱.۳ میکروگرم

 

حالا که از مواد مغذی موجود در جگر آگاه شدید، بیایید درمورد خواص آن برای سلامتی صحبت کنیم. آیا هنوز هم نگران مصرف جگر هستید؟ جگر خواص بسیاری برای سلامتی دارد. فهرستی از این خواص را در این‌جا آورده‌ایم:

مطلب مرتبط: خواص گوشت شترمرغ: ۷ دلیل برای مصرف گوشت شترمرغ و فواید آن

خواص جگر ۱: رفع کم‌خونی

آیا به کم‌خونی دچار هستید؟ یا افردی که می‌شناسید این مشکل را دارند؟ می‌توانید با مصرف جگر آن را از بین ببرید. چون جگر حاوی اسید فولیک و ماده معدنی آهن است، نقش مهمی در سنتز DNA و RNA برای فرآیند متابولیسم هسته‌ای سلول‌ها از جمله سلول‌های قرمز خونی ایفا می‌کند و می‌تواند سلول‌های قرمز خونی را بسازد. بنابراین، برای رفع کم‌خونی مفید است.

۲. حفظ سلامت مغز

جگر مقدار زیادی ویتامین B دارد که برای سلامت مغز و همچنین آمادگی عملکرد سلول‌های عصبی مفید است. کمبود ویتامن B12 می‌تواند باعث بروز اختلال در غشاء عصبی و آسیب  حافظه شده و حتی می‌تواند به زوال عقل و اختلالات ذهنی شدیدتر نیز منجر شود. این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که مسیر رسیدن گلوکز  -به عنوان منبع انرژی-  به تمام بدن مسدود می‌شود.

به علاوه، کمبود تیامین ( ویتامین B1) می‌تواند باعث کاهش سرعت موتور حسی حرکتی، اختلال ذهنی، آسیب حافظه و عملکرد بازشناختی شود.

خواص جگر ۳: تقویت حافظه

با استناد به یک مطالعه که در مجله Nutritional Neuroscience and Behavioural Brain Research منتشر شد، وجود کولین در جگر می‌تواند در بلند مدت، حافظه را تقویت کند.

۴. تقویت سیستم ایمنی

جگر به دلیل داشتن زینک و ویتامین A می‌تواند سلامت بافت پوشی از جمله رگ‌های خونی را حفظ کند. زینک و ویتامین A می‌توانند از آسیب رگ‌های خونی جلوگیری کرده و سیستم ایمنی را تقویت کنند. کمبود ویتامین A می‌تواند بدن را در برابر حمله عفونی ویروس‌ها، باکتری‌ها و غیره بی‌دفاع کند. علاوه بر این، کمبود ویتامین A می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌ خود ایمنی شود. زینک و ویتامین A می‌توانند در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، از سلول‌های سفید خونی محافظت کنند.

۵. جلوگیری از سرطان و بیماری قلبی

جگر به دلیل داشتن سلنیوم می‌تواند مانند آنتی اکسیدان با سلول‌های آسیب دیده ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

خواص جگر ۶: منبع انرژی

جگر حاوی کربوهیدرات و پروتئین است که هر دوی آن‌ها منبع انرژی بوده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

۷. حفظ سلامت چشم

جگر با داشتن میزان زیادی ویتامین A می‌تواند از آب مروارید، عفونت‌های چشمی و تباهی لکه زرد جلوگیری کند. ویتامین A موجود در جگر محلول در چربی است و بنابراین هیچ بخشی از آن دفع نمی‌شود. به هر حال، مقدار بیش از حد ویتامین A می‌تواند بدن را مسموم کند.

مطلب مرتبط:خواص گوشت اردک: ۲۰ فایده شگفت انگیز گوشت اردک برای سلامتی

خواص جگر در دوران بارداری

علاوه بر خواص کلی جگر برای سلامتی که در بالا گفته شد، جگر خواص بسیاری نیز برای دوران بارداری دارد. برخی از خواص آن برای زنان باردار را در این‌جا آورده‌ایم:

۱. منبع مواد مغذی در دوران بارداری

زنان، اغلب در دوران بارداری به اختلالات تغذیه‌ای ناشی از کاهش دریافت مواد مغذی دچار می‌شوند. این مسئله می‌تواند باعث اختلال رشد در جنین شود. زنان باردار معمولا کمبود اسید فولیک و آهن دارند. هر دوی این مواد در جگر وجود دارند، بنابراین مصرف جگر می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران بارداری را تامین کند.

علاوه بر این، در دوران بارداری، زنان به دلیل کمبود آهن به کم‌خونی دچار می‌شوند. این به دلیل بالا رفتن حجم خون رخ می‌دهد. بنابراین زنان باردار برای جلوگیری از کم‌خونی، به مکمل‌های آهن نیاز دارند.

۲. رشد سیستم عصبی

اسید فولیک موجود در جگر برای رشد سیستم عصبی جنین ضروری است و از ایجاد نقص‌هایی مانند نقص‌های مغزی و نخاعی در جنین جلوگیری می‌کند. نیاز به اسید فولیک در دوران بارداری افزایش می‌یابد. کمبود اسید فولیک می‌تواند باعث ایجاد نقص‌های مادرزادی مانند شکاف کام، کمبود وزن، سندرم داون و خطر سقط جنین شود. اختلالات دیگر مانند دفع مدفوع و ادرار در جنین، عدم راه رفتن طبیعی و اختلالات طبیعی نیز از این قبیل مشکلات هستند.

دیگر خواص جگر در دوران بارداری

۳. مواد مغذی مفید برای زنان باردار

۴. منبع مواد مغذی

۵. حفظ ایمنی بدن

۶. جلوگیری از آلزایمر

۷. محافظت از غده تیروئید

همه این‌ها از خواص خوردن جگر برای سلامتی هستند. اما باید بدانیم خوردن جگر ، در کنار تمام این خواص، عوارض جانبی نیز دارد.

عوارض جانبی جگر

می‌دانیم که مصرف بیش از اندازه یک چیز باعث ایجاد برخی از بیماری‌ها می‌شود. این مسئله در مورد مصرف جگر نیز صدق می‌کند. خطرات مصرف زیاد جگر را در این‌جا آورده‌ایم:

۱. افزایش احتمال سکته و بیماری قلبی

جگر حدود ۹۰٪ کلسترول مورد نیاز بدن را دارد. خوردن خوراکی‌های با کلسترول بالا می‌تواند خطر سکته و بیماری قلبی را افزایش دهد.

۲. آسیب کبد

مصرف روزانه بیش از ۱۰۰ گرم جگر می‌تواند باعث تجمع مس در بدن و رسیدن آن به محدوده خطرناک شود. مسمومیت مس، در بزرگسالان سالم، نادر است اما می‌تواند باعث آسیب کبد شود. بنابراین، مصرف مس را تا حداکثر ۱۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید.

۳. تولید سم

مصرف بیش از ۱۰۰ گرم جگر در روز می‌تواند باعث تجمع ویتامین A و رسیدن آن به حد خطرناک شود. به علاوه، جذب مقادیر زیادی مشتقات ویتامین A  در جگر – رتینول-  در زمان کم و یا جذب مقدار کم آن در زمان طولانی می‌تواند سمی باشد. حد مجاز مصرف ویتامین A در روز ۱۰۰۰۰ واحد بین‌المللی است.

این مطلب در مورد جگر ، مواد مغذی موجود در آن، فواید مصرف آن و عوارض جانبی آن است. امیدواریم این مطلب بر دانش شما درمورد سلامتی و زندگی سالم افزوده و باعث شود جگر مصرف کنید. به کمک این مطلب می‌توانید از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کرده و از عوارض جانبی آن  نیز جلوگیری کنید.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: drhealthbenefits

۱۴ مهمترین خواص جگر برای سلامتی + مضرات جگر


 


لينک منبع

درباره ی linkmaster110

همچنین ببینید

درمان جوش روی سینه: ۳۲ علت و درمان خانگی آکنه و جوش روی سینه

آکنه و جوش یک بیماری پوستی رایج است که تقریبا همه‌ی ما را در یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *